Digital Zoom و نسبت سينگال به نويز دوربين مداربسته

Digital Zoom و نسبت سينگال به نويز دوربين مداربسته

 

 

به طور كلي زوم يا بزرگنمايي در تصوير را به دو دسته كلي تقسيم مي كنند. زوم اپتيكال و زوم ديجيتال زوم ديجيتال به بزرگنمايي گفته مي شود كه از طريق كشيدن تصوير به صورت ديجيتال ايجاد مي شود. براي درك عملكرد زوم ديجيتال يك عكس را در دست خود تصور كنيد. حال فكر كنيد شما عكس را به چشمان خود نزديك و نزديك تر مي كنيد. با نزديك شدن عكس شما اجزاي ان را بزرگتر خواهيد ديد اما تغييري در كيفيت عكس ايجاد نمي شود. در واقع تنها زماني نزديك كردن عكس به شما كمك مي كند كه عكس كيفيت خوبي داشته باشد.
به همين صورت در زوم ديجيتال هم تنها زماني انجام اين زوم به شما كمك مي كند كه تصوير شما كيفيت خوبي داشته باشد. در صورت كم بودن كيفيت تصوير با انجام زوم ديجيتال تنها تصوير شما بزرگتر خواهد شد.

تفاوت زوم اپتياكال با زوم ديجيتال

در ساده ترين تعريف ميتوان زوم اپتيكال را شكل واقعي و زوم ديجيتال را شكل مجازي از بزرگنمايي معرفي كرد. در زوم اپتيكال با انجام بزرگنمايي كيفيت و رزولوشن تصوير تقريبا بدون تغيير باقي مي ماند. اما در زوم ديجيتال با كشيدن تصوير اجزاي ان به صورت بزرگتري به نمايش در مي ايند و در واقع شما هرقدر بيشتر بزرگنمايي داشته باشيد رزولوشن تصوير شما كمتر خواهد شد.
با توجه به كاهش روزولشن تصوير، زوم ديجيتال تنها جنبه اي تبليغاتي دارد و كاربردي به عنوان بزرگنمايي براي شما نخواهد داشت.

 

بيشتر بخوانيد:

 

S/N يا نسبت سينگال به نويز دوربين مداربسته چيست؟

موارد متعددي پيش مي آيد كه هنگام مشاهده تصاوير بر روي مانيتور، تصوير به نظرتان بسيار ناهموار و تا حدودي به هم  ريخته به نظر مي رسد.

نويز چيست؟

دشمن قطعي وضوح تصوير در مانيتور وجود نويز است، كه تا حدودي در تمامي سيگنال هاي ويدئويي وجود دارد. نويز همواره در تصاوير وجود دارد، به ويژه هنگامي كه در يك محيط كم نور ضبط مي شوند. نويز خود را به صورت نقاط برفكي يا گرانيتي بر روي كل تصوير نشان مي دهد. موارد بسياري باعث ايجاد نويز در تصاوير مي شوند مواردي از قبيل طراحي ضعيف مدار الكترونيكي، گرما، تاثيرات خارجي، امواج حاصل از دستگاه هاي مايكروويو، نصب دوربين مداربسته در نزديكي خطوط برق فشار قوي، كابل كشي نامناسب و يا كابل هاي با كيفيت پايين، و… . مشكل وجود نويز در تصاوير مربوط به دوربين هاي آنالوگ است.

وجود نويز علاوه بر اينكه يك عامل تعيين كننده در كيفيت تصوير است، يك بار اضافي نيز براي فرآيند رمزگذاري محسوب مي شود. اين امر به طور قابل توجهي حجم داده ها را براي انتقال و ذخيره سازي افزايش مي دهد و موجب اتلاف پهناي باند و فضاي ذخيره سازي مي شود.

بيشتر بخوانيد: پرفروش ترين دوربين هاي هايك ويژن

چرا هايك ويژن

 

نسبت S/N چيست؟

عامل مهم تعيين كننده تلورانس نويز، ميزان نويز در سيگنال ويدئويي، يا همان نسبت سيگنال به نويز (S/N) است. به اين دليل ميزان نويز را به صورت يك نسبت نشان مي دهند كه هر چه سيگنال قوي تر باشد به همان نسبت نويز سوار شده بر روي آن هم بيشتر خواهد بود. در اين نسبت تا زماني كه قدرت سيگنال تصوير نسبت به نويز از مقداري معين بيشتر باشد، وضوح تصوير قابل قبول است.

براي داشتن وضوح كافي در تصوير نسبت سيگنال به نويز چقدر بايد باشد؟

نسبت سيگنال به نويز در واحد دسي بل اندازه گيري مي شود. هرچه اين عدد بالاتر باشد كيفيت تصوير بهتر است و نويز كمتري در آن وجود دارد. اين نسبت در دوربين هاي مداربسته معمولي حدود 50 دسي بل است كه تصوير مناسبي ارائه مي دهد. البته در برخي از برندهاي دوربين مدار بسته مانند هايك ويژن اين عدد تا 60 دسي بل نيز هست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد